Logo Informatycy.pl

  • poznaj pracodawcę
  • zaloguj się
  • załóż konto

Polecane artykuły

Prognozy rekrutacyjne: 28% firm będzie rekrutować, 18% planuje redukcje

Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku – wynika...

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni...

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa...

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane...

Edukacja okiem programisty - jak specjaliści IT dzielą się wiedzą

 

Jak wynika z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przez ostatnie trzy lata informatyka pozostawała najchętniej wybieranym kierunkiem studiów w Polsce.  Mimo to trudno mówić o wypełnieniu luki kompetencyjnej na rynku pracy - ponad 40 proc. polskich CIO (Chief Information Officer) obawia się, że brak wykwalifikowanej kadry negatywnie wpłynie na rozwój ich organizacji. Jednym z rozwiązań tego problemu mogą być lokalne grupy technologiczne - oddolne, nieformalne inicjatywy oparte na dzieleniu się wiedzą. To właśnie one dają szansę specjalistom IT na rozwój i uzupełnienie swoich kompetencji w praktyce. We wsparcie tego typu projektów coraz chętniej angażują się także najwięksi rynkowi gracze.

 

Autor zdjęcia: Matthew Simmons [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Polski sektor usług IT dynamicznie rośnie. Według marcowego raportu KPMG, już dziś Polska jest najchętniej wybieraną lokalizacją dla outsourcingu tych usług w Europie, a globalnie pod tym względem wyprzedzają nas tylko Indie.  Dlatego na rodzimym rynku pracy zwiększa się zapotrzebowanie na osoby posiadające specjalistyczne umiejętności. Tymczasem, w  przypadku wielu absolwentów, wiedza akademicka okazuje się niewystarczająca w życiu zawodowym.

 

Dyplom jest ważny, ale to nie wszystko

Dyplom uczelni to nie zawsze przepustka do kariery w sektorze nowych technologii. Jak wynika z ubiegłorocznego badania PwC, aż 50 proc. absolwentów wszystkich kierunków przyznaje, że studia nie przygotowały ich w wystarczający sposób do podjęcia pracy.  Zwłaszcza dynamicznie zmieniająca się branża IT wymaga wyjątkowo dużej elastyczności procesu kształcenia. - Coraz szybciej pojawiają się nowe, potężne narzędzia - moje ulubione przykłady to Scala i Spark - które z jednej strony dają ogromne możliwości, ale z drugiej mało kto umie z nich poprawnie korzystać, tak by te możliwości wydobyć. Dodatkowo, zrozumienia wymagają relatywnie nowe podejścia do rozwiązywania problemów, takie jak choćby programowanie funkcyjne. Osoby pracujące w branży IT muszą dokształcać się we własnym zakresie, aby nadążyć za tymi wszystkimi zmianami i właśnie tutaj mogą pomóc lokalne grupy społecznościowe - komentuje Paweł Włodarski, Technical Lead w GFT Poland,  współorganizator łódzkiej Java User Group (JUG). 

 

Java User Group, to przykład lokalnej inicjatywy podjętej przez specjalistów z branży.  W tej chwili działa w kilku miastach organizując spotkania, warsztaty i konferencje i stwarzając okazje do wymienienia się doświadczeniami i poszerzania wiedzy. - Spotkania JUGa mają charakter nieformalny i może na nie przyjść każdy, kto ma ochotę. Kiedyś nasza grupa skupiała się jedynie wokół Javy, ale ostatnio rozwijamy ten skrót bardziej jako 'Just User Group' i organizujemy prezentacje oraz warsztaty także z innych ciekawych technologii. Każdy, kto przyjdzie może zobaczyć, jakich narzędzi używa się na co dzień w firmach i nauczyć się nowych praktycznych umiejętności - dodaje Paweł Włodarski.

 

JUG to tylko jeden z przykładów tego typu inicjatyw. Sieć grup technologicznych obejmuje całą Polskę, a niektóre sięgają już także poza granicę kraju. Np. skierowane do kobiet spotkania Geek Girl Carrots dotarły także do Berlina i Seattle. - Na spotkania Geek Girls Carrots przychodzi nawet do 200 osób. Wśród uczestników mamy dwie silne grupy - osoby początkujące, które odkrywają IT, uczą się programować i łapią bakcyla nowych technologii, oraz osoby zaangażowane w branżę od lat, występujące w roli prelegentów oraz mentorów. W tej pierwszej grupie przeważają osoby bez wykształcenia informatycznego. Cechują się dużą determinacją, proaktywnością i chęcią dalszego rozwoju, często w innym kierunku niż ich formalne wykształcenie. Społeczności takie jak Geek Girls Carrots są integralną częścią ustawicznego rozwoju. Pomimo, że nie dajemy tak gruntownego przygotowania jak formalne placówki naukowo-edukacyjne, szybciej reagujemy na zmiany i potrzeby rynku niż szkoły czy uczelnie. Idealnie wpisujemy się w trend samorozwoju i dajemy możliwość poszerzenia kompetencji bez większych formalności - mówi Kamila Sidor, współzałożycielka i CEO Geek Girls Carrots.

 

Liderzy rynku stymulują rozwój lokalnych społeczności

Coraz częściej w życie lokalnych społeczności IT aktywnie angażują się najwięksi rynkowi gracze, którzy w ten sposób osiągają podwójne korzyści. Po pierwsze, dzieląc się swoim know how rozwijają kompetencje potencjalnych pracowników. Co więcej, poprzez obecność na spotkaniach i konferencjach budują świadomość marki pracodawcy. - Nasza współpraca z grupami technologicznymi opiera się na wsparciu organizacyjnym i merytorycznym. W tym momencie aktywnie angażujemy się w 11 inicjatyw, które poświęcone są językom Java, SQL, .NET czy testowaniu oprogramowania - komentuje Dorota Sadowska, Communications Manager, GFT Polska. - W działania grup technologicznych chętnie angażują się również kobiety, rozwijając swoje umiejętności z zakresu IT. Geek Girl Carrots i Django Girls to przykłady inicjatyw skierowanych do specjalistek IT, które mocno wspieramy. Dodatkowo jesteśmy obecni w różnych lokalizacjach. Oprócz Łodzi i Poznania gdzie zlokalizowane są nasze biura jesteśmy też aktywni m.in. w Toruniu.

 

powrót



  • O nas |
  • Reklama |
  • Współpraca |
  • Regulamin |
  • Polityka prywatności |
  • Kontakt

© 2015 - 2025 Informatycy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.