Logo Informatycy.pl

  • poznaj pracodawcę
  • zaloguj się
  • załóż konto

Polecane artykuły

Prognozy rekrutacyjne: 28% firm będzie rekrutować, 18% planuje redukcje

Co czwarty pracodawca w Polsce planuje zatrudniać nowych pracowników w IV kwartale 2025 roku – wynika...

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni...

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa...

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane...

Rozwój talentów w firmach IT

 

Opinia Katsiaryny Verzhbalovich, Head of Talent Development & Culture w SOFTSWISS.

 

 

Największe firmy na świecie są zgodne co do tego,

że najcenniejszym i najdroższym zasobem w dzisiejszym świecie są ludzie - ich pomysły i umiejętności stanowią element napędowy rozwoju produktów i firm. Właściwa osoba na właściwym stanowisku to gwarancja czegoś więcej, niż tylko dobrze wykonanej pracy; roztacza wokół siebie 'właściwą' atmosferę, pomaga budować silne

i elastyczne zespoły oraz osiągać ponadprzeciętne wyniki korporacyjne. Nowoczesna międzynarodowa firma IT to przede wszystkim ludzie, którzy tworzą produkt -

a zarządzanie talentami ma na celu zorganizowanie pracy ludzi w taki sposób, aby wykorzystać ich najlepsze strony. Chodzi również o wzmocnienie interakcji ludzi w zespole

w celu osiągnięcia najlepszych wyników. W moim poprzednim artykule podzieliłam się moimi doświadczeniami związanymi z zarządzaniem talentami w firmie technologicznej SOFTSWISS. Dziś chcę opowiedzieć o tym, jak dokładnie zmieniło się podejście do zarządzania talentami w firmach IT i na jakie trendy należy się przygotować

w przyszłości.

 

 

Jeśli chodzi o zmiany, najbardziej oczywiste jest przejście na tryb pracy online. Choć różnica może wydawać się na pozór niewielka, to w rzeczywistości jest ona ogromna. Podczas gdy wcześniej menedżer oglądał swój zespół każdego dnia, obserwując ich pracę, teraz ci sami pracownicy często nawet nie włączają swoich kamer podczas rozmów video. To jawi się jako potencjalnie duże wyzwanie: jak zaobserwować, w jaki sposób Twoi pracownicy sobie radzą, jaka jest ich motywacja, gdzie potrzebują wsparcia, a jednocześnie nie 'dokręcać śruby' i nie popadać w mikrozarządzanie i kontrolę. Koniec końców, żeby wyznaczyć pracownikowi naprawdę atrakcyjny cel, trzeba wiedzieć, co lubi robić i co mu się udaje. Żeby zaś udzielić mu dobrej informacji zwrotnej, trzeba mieć dane na temat tego, jak poradził sobie z zadaniami. Dlatego w SOFTSWISS tak dużą wagę przywiązujemy do regularności spotkań sam na sam z pracownikami. W naszym zautomatyzowanym systemie oferujemy konkretne plany takich spotkań, aby nie przegapić czegoś ważnego.

 

 

Drugim ważnym aspektem jest stworzenie miejsca pracy przyjaznego nowemu pokoleniu Z. Wszyscy już mniej więcej przyzwyczaili się do tego, w jaki sposób motywować millenialsów.

O ile ich rytm pracy nie jest dla nikogo zaskoczeniem, o tyle pokolenie 'Zetek' wymaga od nas poważnej rewizji wszystkich procesów związanych z zarządzaniem ludźmi. Firmy muszą opracować ten nowy system, który będzie uwzględniał aktualne wymagania pracowników, do których należą: unikanie nadmiernej biurokracji, elastyczne (nawet bardziej niż w przypadku millenialsów) harmonogramy pracy, swoboda twórczej ekspresji, unikanie formalności (wystarczy spojrzeć na filmik, gdzie przedstawiciel pokolenia Z pokazuje swój sposób podpisywania e-maili; dziesięć lat temu coś takiego byłoby nie do pomyślenia). Pokolenie Z to społeczność, która nie ma zamiaru tolerować naruszania ich granic i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, na co pozwalały sobie poprzednie pokolenia. Pracodawcy będą musieli uwzględnić to w nowych wersjach systemów zarządzania talentami.

 

Jeśli chodzi o przyszłość Talent Managerów, wraz ze wzrostem zjawiska samozarządzania, zakładam, że relacja między kierownikiem a pracownikiem ulegnie transformacji. Przewiduję odejście od klasycznego układu szef-podwładny na rzecz bardziej partnerskiej współpracy. Chociaż termin servant leadership istnieje już od dłuższego czasu, wydaje mi się, że w najbliższej przyszłości będzie on grał główne skrzypce. Idea,

w której menedżer nie jest 'najważniejszy i najmądrzejszy', ale jest kimś, kto służy swojemu zespołowi, pomagając mu odnieść większy sukces, prosperować i być silniejszym.

 

Z drugiej strony zauważam też, że wraz z coraz szybszym rozwojem technologii i innowacji, niektóre umiejętności pracowników, takie jak elastyczność i szybkość uczenia się, a także zdolność do wielozadaniowości, stają się coraz ważniejsze. Dlatego też przewiduję, że to właśnie w dużej mierze określi, jakie będą coraz częściej wyznaczane cele. Firmy będą zatrudniać ludzi z tymi umiejętnościami, skupiając się przy tym na rozwijaniu umiejętności swoich obecnych pracowników. Każdy, kto zdecyduje się kontynuować pracę w dobrze sobie znanej, wąskiej specjalizacji, będzie miał mniejsze możliwości rozwoju.

 

Jedną ze zmian, na które liczę, jest zmiana w postrzeganiu mocnych i słabych stron. Obecnie dość często spotykam się z poglądem, że jeśli ktoś nie jest w czymś dobry, to trzeba go tego nauczyć, zmusić, przyzwyczaić na wszelkie możliwe sposoby. Możliwe jest jednak również inne podejście: zaoferowanie pracownikom pomocy w zakresie znalezienia ich mocnych stron, a następnie poleganie na nich w zakresie rozwiązywania wszystkich zadań. Nie jest to tak trudne, jak mogłoby się wydawać, ale wymaga od menedżera chęci i zdolności do złożonej pracy, a często nawet coachingu członków zespołu. To z kolei pozwoli na wyznaczenie celów, które będą naprawdę zgodne z wartościami i umiejętnościami pracowników, a być może nawet uwolni nieznany

wcześniej potencjał.

 

Poprzednia część artykułu tutaj.

 

Materiał partnera.

 

powrót



  • O nas |
  • Reklama |
  • Współpraca |
  • Regulamin |
  • Polityka prywatności |
  • Kontakt

© 2015 - 2025 Informatycy.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.